הבדלים בין גרסאות בדף "הפסקה בקריאת שמע"

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 5: שורה 5:


== מחלוקת ראשונים בהגדרת ה"יראה"==
== מחלוקת ראשונים בהגדרת ה"יראה"==
'''רש"י''' <small>([https://www.sefaria.org.il/Berakhot.13a.17?lang=he&p2=Rashi_on_Berakhot.13a.17.4 ברכות יג ע"א ד"ה מפני היראה])</small>, סובר שביראה המובאת בגמרא מדובר על אדם הירא מאדם שמע יהרגנו.
נחלקו הראשונים בגדר היראה שהותרה במשנה ובגמרא,
<br> וכך משמע מדברי ה'''מאירי''' <small>(בית הבחירה על ברכות יג ע"א)</small> ו'''רמב"ם''' <small>([https://www.sefaria.org.il/Mishneh_Torah%2C_Reading_the_Shema.2.16?lang=he&with=all&lang2=he הלכות ק"ש, ב, ט"ז])</small> שכותבים שמדובר באדם החושש מממלך או אנס וכי"ב.
לדעת '''רש"י''' <small>([https://www.sefaria.org.il/Berakhot.13a.17?lang=he&p2=Rashi_on_Berakhot.13a.17.4 יג ע"א ד"ה מפני היראה])</small>, מדובר על אדם הירא שמא יהרגנו.
<br> לעומת זאת, ה'''רא"ש''' חולק ואומר שלא יתכן שמדובר באדם החושש שמא יהרגנו, כי זה פשיטא - שמדובר בפיקוח נפש וודאי שצריך להפסיק. אלא מסביר שהיראה היא כמו "איש אימו ואביו תיראו" ו"מורא רבך כמורא שמים" - ולכן מדובר על ההורים ועל הרב.
<br> וכך משמע מדברי ה'''מאירי''' <small>(בית הבחירה יג ע"א)</small> ו'''רמב"ם''' <small>([https://www.sefaria.org.il/Mishneh_Torah%2C_Reading_the_Shema.2.16?lang=he&with=all&lang2=he הלכות ק"ש, ב, ט"ז])</small> שכותבים שמדובר באדם החושש מממלך או אנס וכי"ב.
<br> לעומת זאת, ה'''רא"ש''' (רא"ש ב, ה) חולק ואומר שלא יתכן שמדובר באדם החושש שמא יהרגנו, כי זה פשיטא - שמדובר בפיקוח נפש וודאי שצריך להפסיק. אלא מסביר שהיראה היא כמו "איש אימו ואביו תיראו" ו"מורא רבך כמורא שמים" - ולכן מדובר על ההורים ועל הרב.


== ראו גם ==
== ראו גם ==

גרסה מ־14:15, 15 בנובמבר 2021

מקורות
משנה:ברכות יג ע"א
בבלי:ברכות יג ע"ב, ברכות יד ע"א, ברכות כא ע"ב
ירושלמי:ירושלמי
רמב"ם:הלכות קריאת שמע ב טו-טז
שולחן ערוך:שלחן ערוך

מתי מותר לאדם הקורא קריאת שמע או הלל להפסיק כדי לומר שלום ולהשיב?

הדין במשנה ובגמרא

מחלוקת ראשונים בהגדרת ה"יראה"

נחלקו הראשונים בגדר היראה שהותרה במשנה ובגמרא, לדעת רש"י (יג ע"א ד"ה מפני היראה), מדובר על אדם הירא שמא יהרגנו.
וכך משמע מדברי המאירי (בית הבחירה יג ע"א) ורמב"ם (הלכות ק"ש, ב, ט"ז) שכותבים שמדובר באדם החושש מממלך או אנס וכי"ב.
לעומת זאת, הרא"ש (רא"ש ב, ה) חולק ואומר שלא יתכן שמדובר באדם החושש שמא יהרגנו, כי זה פשיטא - שמדובר בפיקוח נפש וודאי שצריך להפסיק. אלא מסביר שהיראה היא כמו "איש אימו ואביו תיראו" ו"מורא רבך כמורא שמים" - ולכן מדובר על ההורים ועל הרב.

ראו גם

שיעורים, מאמרים וכתבי עת

הערות שוליים